Artikel

Mels van der Avert: ‘De nieuwe visie heeft ons bedrijf in een groeispurt gezet’

Toen Mels van der Avert (31) in 2015 noodgedwongen aan het roer van het bedrijf van zijn vader kwam te staan, besloot hij het meteen goed te doen. Hij gooide de hele boel om en vertelt drie jaar later graag hoe hij Handelsonderneming Van der Avert, gespecialiseerd in bedrijfskleding, na een periode van crisis weer tot een een succesverhaal in Bergen op Zoom maakte.

De geschiedenis van Handelsonderneming Van der Avert gaat terug naar 1986. Michel van der Avert, Mels’ vader, zag in het bedrijf waarin hij tot dan toe in loondienst werkte een specifieke groei in de vraag naar bedrijfskleding en persoonlijke beschermingsmiddelen. Michel besloot op eigen benen verder te gaan in deze sector en startte Handelsonderneming Van der Avert. Mels: “Al toen ik nog in de buggy zat, kwam ik in het bedrijf van mijn vader. Mijn vader wilde altijd voor iedereen zorgen, dus op elke vraag van welke klant ook zei hij ‘ja’. Met als gevolg dat zijn bedrijf uitgroeide tot een soort kruidenierswinkel. Hij verkocht jerrycans, touw, kwasten… En bedrijfskleding, maar daar lag al snel niet meer de hoofdfocus op. Eind jaren 90 opende hij een tweede vestiging van de winkel, in Roosendaal. Met hetzelfde motto: ‘uw magazijn zit bij ons’.”

In 2009 deed Mels zijn intrede in het bedrijf van zijn vader, dat op dat moment al flink door de crisis getroffen was. De echte omslag kwam een paar jaar later, toen zijn vader in 2015 onverhoopt een hersenbloeding kreeg. Mels: “Op zoiets is niemand voorbereid. Ik besloot in het diepe te springen en zijn rol over te nemen. In het begin was dat wel even gek; ik was altijd de zoon van, al van kleins af aan kwam ik in de winkel. Sommige personeelsleden kenden mij al jaren, en nu stond ik als het ware ineens boven ze. Maar door de vernieuwende ideeën, stonden alle neuzen al snel dezelfde kan uit. Iedereen had namelijk al wel een tijdje door dat het anders moest. De crisis was er flink ingehakt bij ons en nog altijd opereerden we veel te breed. Terwijl mijn vader aan het revalideren was, ben ik samen met enkele adviseurs het hele bedrijf gaan doorlichten. Ik schreef een nieuw bedrijfsplan en besloot: bedrijfskleding, veiligheidsschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen worden onze focus. Daar gaan we voor. Mijn missie werd dan ook om bedrijfskleding weer sexy maken. En marktleider worden in het zuidwesten van Nederland.”

Kom in contact

Laat uw gegevens en bericht achter